Survival er oppdatert til 1.16

Lørdag 16. januar ble Survival på Skogliv oppdatert til 1.16.
Vi valgte å «soft launche» denne oppdateringen. Derfor annonseres det ikke før nå.

Endringer

  • Oppdatert Survival fra 1.15.2 til 1.16.5 (Det er mulig å logge inn med 1.16.4 da den er kompatibel med 1.16.5, men vi anbefaler at man alltid bruker nyeste klientversjon)
  • The End og Nether er resatt.
  • Nether er nå permanent og blir ikke resatt igjen. Det er derfor mulig å bygge baser i nether. The End vil enda blir resatt i fremtiden.
  • Man kan nå crafte og bruke items/blokker fra 1.16
  • Justering av mobspawn rates og hvordan de spawner
  • Vi har begynt å bruke den native Minecraft worldborderen. Det er derfor mulig å støte på denne i både overworld og nether. I fremtiden vil den erstatte hele den gamle løsningen.
  • Nether har dukket opp på webkartet. Du kan bytte verden i menyen oppe til høyre.
  • Vi har økt antall homes/hjem spillere kan ha fra 4 til 5.
  • Gjort det mulig å claime i nether med /claim
  • Det er nå mulig å plukke opp de nye magma spawnerene med silk touch.
  • Justert opp straffelengder for X-Ray kraftig. Se eget avsnitt under.
  • Enkelte items har endret ID/navn. Derfor kan det gjøre at du må sette opp enkelte items i kistebutikker om du har de. Dette gjelder blandt annet spawnere, enkelte enchantment bøker, spillerhoder og mobs i mobfangere.
  • En rekke ytelsesjusteringer slik at serveren skal kjøre bedre og skape mindre lagg

    Om du finner noe som er unormalt og ikke fungerer som det skal, si i fra!
    Obs; husk å sjekke #driftsmeldinger kanalen på Discord. Der står det enkelte feil vi allerede arbeider med.

Endringer X-Ray straffer:

Vi har justert straff for X-Ray kraftig opp. Om du miner med X-Ray i Nether vil du nå i de fleste tilfeller bli permbannet med en gang. IKKE fall for fristelsen folkens.
Vi resetter store deler av progresjonen din, samt dine verdier om du bruker X-Ray.
Det er ikke verdt det på noen måte.
Vi synes det er ufattelig trist å se gamle «veteran» spillere bli permanent utestengt fordi de ikke klarer å styre seg.
Vær så snill å ikke gjør det folkens. Dere blir tatt.

Vis hensyn når det gjelder spilleropplevelse.
Vi må alle ta i et tak for justere lagg!

Det er veldig viktig at vi alle viser hensyn til hverandre når vi er så mange online.
En ny update skaper naturligvis en del hype og Survival har vært rimelig tettpakket den siste tiden.
Alle må vise hensyn så alle skal få en best mulig spilleopplevelse.
Du må gjøre følgende:

  • Reduser antall mobs/entities du har i basen din.
  • Plukk opp items etter deg når du miner. Ikke la ting bli liggende igjen på bakken.
  • IKKE bruk mobfarms når /tps viser alt annet enn grønne tall. Det må være grønne tall før du kan bruke mobfarms.
  • Max 10 aktive villagers per spiller. Villagers har de siste oppdateringene blitt tyngre å kjøre for serveren.

Dette spørsmålet får vi ved hver oppdatering eller når vi snakker om utfordringer med lagg:

Kan dere ikke bare skaffe en bedre/kraftigere server?
Begrensningene vi møter på nå er ikke knyttet til servermaskinen Skogliv kjører. Det er begrensninger i selve Minecraft multiplayer som gjør at man kan oppleve lagg når mange er på. Skogliv har brukt lang tid på å optimalisereing og testing så vi skal kunne klemme mest mulig ytelse ut av Minecraft så vi kan få så mange online som mulig.

Serveren som Survival kjører på er meget kraftig, men med Minecraft er det en fordel å ha få kraftige kjerner på CPUen enn mange svake. Vi følger med i markedet og vil oppgradere når vi ser en løsning som vil gi oss kraftigere kjerner enn det vi har i dag

Utvidelse av Overworld

Dette var originalt planlagt for 1.15.2, men er nå skjøvet til 1.16.
Det er mulig å se den planlagte utvidelsen på webkartet. Sirkelen som er i dag vil bli åpnet til kvadratet det ligger inni.
Sjekk ut webkartet her: Minecraft Dynamic Map (skogliv.no)


Hvorfor er ikke disse områdene tilgjengelig med en gang?

Det er to grunner til dette:

  1. Det er veldig mye spenning knyttet til åpningen av nye landområder i Survival. Vi valgte å ikke annonsere når vi oppdaterte til 1.16 fordi vi ikke ville skuffe noen om det gikk galt. For at alle skal få en fair sjanse til å reise til de områdene de vil velger vi å åpne dette på et bestemt tidspunkt etter oppdateringen.
  2. Vi er nå i en kritisk fase for Survival. Vi må teste stabiliteten. Vi ønsker å få tilnærmet lik ytelse som vi hadde på 1.15.2. Ved å lansere nytt område samtidig ville det blitt vanskelig for oss å gjøre justeringer på ytelse uten å vite om det er bare grunnet det nye området eller at det er noe galt med det gamle.

Til slutt

Husk! For at Survival skal kjøre så stabilt som mulig så må alle bidra. Ta deg en lite runde i tenkeboksen. Trenger jeg virkelig å ha en så stor mob farm, et så stort kistesystem, så mange observers?
Vær så snill å tenk på spilleopplevelsen til alle sammen. Desto tyngre verden er, desto mer lagg blir det.
Om /tps er rød skal man IKKE stå i farms. Vi kommer til å være ekstra strenge på dette nå etter oppdateringen.

Vi ønsker å takke alle dere som spiller på Skogliv som har ventet tålmodig på denne oppdateringen. Vi håper den kommende tiden går så smertefritt som mulig med tanke på lagg slik at dere kan ha det så gøy som mulig.
Tusen takk til alle i stab som har vært med på utallige tester og som hver dag står på for at Skogliv skal være et trygt sted å være.

Vi gleder oss til å se dere spille sammen med oss på 1.16.5! Kos dere!

– Admins Tarjei, Tobias og Erlend