Skogliv ett år

I dag har Skogliv bursdag. Det er ett år siden serveren åpnet – til glede for alle norske Minecraft-spillere. 

Livet til Skogliv startet allerede litt tidligere. Omtrent tre uker før serveren åpnet, skaffet vi oss den første datamaskinen/serveren som skulle drive minecraft-serveren. Litt tid før det igjen satt vi tre eierne, Erlend, Tobias og Tarjei, på en cafe i Oslo og planla den nye serveren. At vi ville ha en knallgod survival-server var vi tydelige på hele tiden.

Navnet

Det vanskelige med alle nye ting man starter, er å gi det navn. Vi hadde jobbet mye med å tenke ut hvordan serveren skulle bli før vi bestemte oss for et navn. Noen av navnene som ble diskutert, men droppet, var MCBY, Ballongen, Kubekamp og Kubeby. Hvordan tror du det hadde vært om serveren hadde et annet navn? Uansett var Skogliv det navnet flest i staben ønsket, og som alle vi tre var enige om var et godt navn. 9. juli 2018 ble navnet Skogliv bestemt.

Veien oppover

Da Skogliv ble lansert 31. juli 2018 kl 18 satte vi rekord med ca 70 spillere online. Den spillerrekorden sto hele resten av året, og ble ikke slått før i februar 2019, med 77 online en kveld. Etter det har vi satt flere rekorder. Senest med 121 spillere 24. juni. Så vidt vi vet er det ingen andre norske servere som har hatt slike spillertall den siste tiden.

2019 har gitt en ny boost i Minecraft, ikke bare i Norge, men globalt. Den største serveren i verden, Hypixel, doblet nylig spillertallene sine på bare en måned. Vi ser for første gang jevnt over 1000 aktive spillere hver uke.

Se mer statistikk fra serveren her.

Når det brenner

Ferden så langt har ikke vært helt uproblematisk. Dagen vi lanserte serveren måtte vi ha over 20 restarter i løpet av dagen. Noen var naturligvis før lanseringen, men totalt gjennom dette året har serveren vært restartet over 500 ganger. Mange av disse restartene er forskjellige oppdateringer, feilrettinger og lanseringer.

Den største utfordringen vi har hatt kom i november i fjor. En tirsdag opplevde vi at en stor andel spillere ikke klarte å logge inn. I to dager er omtrent halvparten av spillerne våre blokkert fra å logge inn. Vi jobbet døgnet rundt for å prøve å rette feilen, og sammen med datasenteret nøste opp i hva som var galt. Til slutt konkluderte vi med at Telenor hadde en feil i sine systemer, som rammet oss hardt. Løsningen ble til slutt å flytte serveren til en ny maskin i et annet land, så vi brukte andre internettlinjer til Norge. Da fikk vi heldigvis en mye kraftigere og bedre server som klarte å håndtere flere spillere samtidig.

Det har også vært noen ganger serveren krasjer, lagger eller ikke oppfører seg som den skal. Da er vi veldig glad for at dere er raske med å si ifra til oss på Discord, og venter på at vi skal klare å rette feilene. Takk for det!

En annen stor greie er jo 1.14-lanseringen. Nå lanserte nylig Mojang versjon 1.14.4. Vi forsøkte tidligere å lansere en 1.14-verden på Skogliv. Dessverre fant vi fort ut at det lagget alt for mye. Nå er heldigvis mye av det fikset i versjon 1.14.4. Nå driver vi med grundig testing for å se om det er bra nok.

Takk

Det er dere som gjør Skogliv bra. Spillerne er grunnlaget for Skogliv. Dere bygger, prater, spiller og konkurrerer. All den aktiviteten gjør Skogliv til et knallbra sted å være.

En spesiell takk også til alle som støtter oss gjennom nettbutikken. En server som Skogliv koster litt å drive, og vi er helt avhengig av deres støtte. Vi garanterer at vi eierne ikke tar ut lønn eller utbytte. Alle inntekter beholdes til drift- og utviklingskostnader.

Det er veldig gøy at dere på så kort tid har gjort oss til den serveren i Norge med flest spillere for øyeblikket. Takk!

Vi er veldig takknemlige for all aktivitet hos oss. Og for at dere er på vårt lag når noe ikke går så greit.