Vi har tatt grep og oppgradert serveren ordentlig. Det betyr mer stabilt og jevnere spill for alle! Samtidig løser vi en alvorlig feil Telenor-brukere har hatt de siste dagene.
Noen dager for to uker siden klarte ikke spillere med internett fra Telenor å spille på serveren vår. Det var fordi Telenor hadde en feil i sine systemer. De klarte ikke å rette den feilen da vi tok kontakt. For å løse problemet valgte vi derfor å flytte hele serveren fra det opprinnelige datasenteret i Polen til Frankrike.
Vi poster alt av nyheter og eventer direkte på Discord! Er du ikke med i vår Discord-gruppe? Klikk her for å bli medlem!
Med serveren i Frankrike får vi ikke bare en mye raskere og bedre server, men også raskere tilkobling. Det gjelder ikke bare Telenor-brukere, men alle sammen.
Serveroppgraderingen gir oss raskere disker til lagring. Nå kan vi for første gang ha hele driften av serveren på raske SSD-disker, framfor HDD. Vi har raskere prosessor, og med ny geografisk plassering halverer vi tilkoblingstiden til serveren, viser tester Skogliv har gjort.
Oppgraderingen medførte at serveren var nede noen timer 15. november. Admin Erlpil forklarte hvorfor på Skoglivs Discord-server.
– Plan B, som vi til slutt måtte ty til, var å flytte serveren til et annet datasenter i Europa. Dette var siste utvei med tanke på at vi får en del nedetid og det koster mye penger, men vi kan ikke ha det slik at de som har Telenor ikke får spille i det hele tatt. Det er veldig kjipt at det er slik og vi gjør så godt vi kan, forklarte Erlpil.
Serveren er nå åpen for alle. IPen er skogliv.no
Tidslinje for problemene
13. november
11.00-13.00: Vi får inn de første feilmeldingene fra brukere. Originalt trodde vi de enkelte spilleren hadde problemer med nettet sitt, men det kom såpass mange rapporter på så liten tid at vi skjønte noe var galt.
14.00: Vi identifiserer feilen: Alle som har problemer er innom en .ti.telenor.net node når de kobler til serveren. Det betyr at feilen kun rammer Telenor-kunder
15.00: Telefon til Telenor kundeservice for å forhøre oss om dette er en midlertidig feil. Vi prøver å melde inn feilen, men vedkommende sier de ikke har mulighet til å undersøke siden vi ikke er kunder. Vi satser på at det er en midlertidig feil og noe som vil gå over.
Utover kveld/natt begynner enkelte brukere med Telenor å kunne koblet til, men de har en vanvittig høy ping. Vi håper det er et tegn på at Telenor er i gang med å rette feilen. Dette viser seg å ikke være tilfelle. Virker mer som mindre trafikk lar brukere koble til.
16.55: Vi henvender oss til datasenteret for å be dem se på saken, parallelt med Telenors undersøkelser.
14. november
11.00: brukere med Telenor kan igjen ikke koble til serveren grunnet at trafikk mengden. Vi kontakter Telenor kundeservice, de vil fremdeles ikke melde inn feil så lenge vi ikke er Telenor kunder. De ønsker alle med feil skal ringe inn selv.
12.00: En bruker ringer inn selv og får bare beskjed om å restarte modemet sitt. Det løser ingenting.
18.00: Etter gjentatte samtaler med datasenteret og Telenor legger vi en plan B, som innebærer å flytte hele serveren.
23.30: Vi overleverer all teknisk diagnose-info fra serveren til datasenteret.
15. november
11.00: Datasenteret melder at de har mottatt vår diagnose-info og at nettverks-teamet undersøker.
13.30: Telenor undersøker nøyere, men vi har lite tro på at de finner en rask løsning. Plan B iverksettes.
14.50: Arbeid med å flytte serveren starter
15.10: Telenor svarer på vår skriftlige henvendelse etter purring. De mener adressen kan påvirkes av Nettvern-filteret. Vi har imidlertid tidligere fått info om at nettstedseier skal informeres dersom et nettsted påvirkes av filteret.
16.55: Fase 1 av ny server ferdig. Installasjon av grunnleggende programmer
16. november
00.20: Fase 2 av ny server ferdig. Nettverket er nede, og alt er overført til ny maskin
12.20: Telenors reklamasjonsavdeling ringer oss opp. De har mottatt saken og følger opp.
20.30: Fase 3 ferdig. Rekonfigurasjon av plugins og nettside
09.15: Fase 4 ferdig. Oppsett, oppstart og testing av nettverket. Serveren åpner for spillere
Per 28. november
Telenor svarte aldri på henvendelsene og support meldingene vi sendte inn etter sist kontakt 12.20, 16. november.
Datasenteret meldte ifra om at de ikke fant noen feil på sine linjer.