Vi samler barn, ungdom, familier og alle andre til å være med å gå i 17. maitog i Minecraft hos oss. Akkurat som vanlig møter man opp på en plass, og blir med i rekkene når toget går.
Ruta går langs kjente landemerker i Norge: Slottet, Bryggen i Bergen, Nidarosdomen og Ishavskatedralen, for å nevne noe.
Kommunefellesskap
Allerede har blant annet Oslo, Trondheim, Stavanger og Bodø kommuner bekreftet at de er med på feiringen. Nå ønsker vi å få med enda flere av kommunene fra hele landet.
– Årets situasjon skaper rom for muligheter og innovasjon. Vi vil ha med så mange som mulig på denne felles feiringen, hvor man ikke trenger å ta hensyn til smittevern og avstand, sier Tarjei Mo Batalden som koordinerer deltagere og kommunikasjon rundt feiringen.
Spillere skal kunne logge inn og finne sin kommunes oppmøtested. Derfra går toget av gårde på faste tidspunkter hele dagen. På den måten får alle anledning til å være med, uansett når på dagen man eventuelt har tid. Vi oppfordrer også kommunene til å velge seg et klokkeslett hvor man oppfordrer innbyggerne til å møte opp, og så kan for eksempel Bergen kommunes tog gå da.
– Med vår mangeårige Minecraftservererfaring kan vi nærmest garantere at dette gir en stor fellesskapsfølelse, og samhold på nasjonaldagen. Samtidig er det en måte for barn og unge å vise til sine foreldre og andre viktigheten og verdien av dataspill, sier Batalden.
Innovasjon i rekordtempo
Vi har brukt de siste ukene på å utvikle helt nye løsninger som aldri har vært i bruk i Norge tidligere, etter det vi kjenner til. Det går ut på at vi når som helst under nasjonaldagen kan tilpasse kapasiteten vår etter behov gjennom avanserte skyløsninger.
– Skytjenester er utbredt teknologi vanligvis, men innen Minecraft er dette helt nytt, og vi kjenner ikke til andre prosjekter som har brukt denne muligheten. Derfor har vi måttet utvikle løsninger for dette selv, men vi er trygge på at alle som vil skal få komme inn og gå i tog, sier utvikler Tobias Laundal. Han er en av tre som står bak Skogliv.
Servernettverket fordeler spillere på servere over hele nettverket vårt, for å sikre at alle får en så bra opplevelse som mulig. Vi bruker også løsninger for å la spillere på mobil, nettbrett og lignende se og snakke med de som bruker PC – dette er vanligvis ikke mulig.
– I tillegg til en hovedserver på 400 spillere kan vi spinne opp så mange vi ønsker av mindre servere, som kan holde rundt 200 spillere samtidig. Tilsammen får vi dermed kapasitet på flere tusen samtidig, forklarer Erlend Pilø, som har ansvaret for det Minecrafttekniske i Skogliv.