Torsdag 3. oktober lanserer vi en helt ny Minecraft-verden i anledning Verdensdagen for psykisk helse. Her kan spillerne sammen bygge på byen, tenne et lys for noen de savner, ha gode samtaler rundt leirbålet, kjempe mot emosjonelle monstre og chatte med trygge voksne fra Mental Helse sin døgnåpne chat.
Spillerne kan få hjelp fra den døgnåpne chatten Sidetmedord.no, rett i spillet. Dette har aldri vært gjort før i noe dataspill i Norge. Det gjør det mulig å møte unge der de er.
– At spillerne enkelt kan dele sine tanker og følelser med våre veiledere i et trygt og kjent miljø, senker terskelen for å ta kontakt. For mange kan dette være et avgjørende første skritt mot å søke hjelp, sier Kenneth Pedersen, teamleder for Sidetmedord.
IP for å logge inn og spille er verdensdagen.skogliv.no
Livestream og konkurranser med kjente gamere
«Verdensdalen for psykisk helse» er en innovativ verden, utviklet av Skogliv, i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse.
– Gjennom Minecraft skaper vi et trygt, kreativt og inkluderende miljø hvor unge kan lære om psykisk helse på en engasjerende måte. Vi håper dette kan inspirere til større åpenhet – både digitalt og i hverdagslivet, sier Anura Sankholkar, kampanjeleder i Verdensdagen for psykisk helse.
Verdensdalen vil være åpen i kampanjeperioden til Verdensdagen, som varer ut uke 42. Minecraft-verdenen er tilgjengelig på mobil, PC og nettbrett.
– Kjente norske profiler i spillverdenen heier på prosjektet og vil bidra med livestreamer, konkurranser og mye mer i løpet av de neste ukene. Alle er velkomne til å spille og være med å forme verdenen, så her er det bare å glede seg, fortsetter Sankholkar.
En av dem som heier er den kjente gameren Chris Omdahl (FlippKlipp, TV 2 Bleep), som førstkommende lørdag kveld kl 18.00 skal lage en egen livestream fra spillet.
En unik mulighet til å nå unge spillere
«Verdensdalen for psykisk helse» har fokus på samarbeid. Spillerne får blant annet bryne seg på konkurranser og quizer om psykisk helse, samarbeide om å bygge et samfunn og løse oppgaver som å sloss mot «vonde følelser» i form av et stort monster.
– Ved å samarbeide lærer spillerne betydningen av å støtte hverandre, noe som igjen kan gjøre det lettere å dele tanker, lytte til andre og søke hjelp, sier Pedersen.
Erfaring viser at gutter og menn oftere kvier seg for å oppsøke hjelp når de møter utfordringer. Håpet er at flere vil tørre å snakke om det som er vanskelig.
– Spillet gir en unik mulighet til å nå denne målgruppen og øke bevisstheten rundt viktigheten av psykisk helse. Vi ønsker å vise at psykisk helse er like viktig som fysisk helse, og at støtte gjennom vår anonyme døgnåpne chat alltid er tilgjengelig, sier Pedersen.
– Vi er heldige som får bidra til at barn og unge får lettere tilgang på profesjonelle hjelpetjenester på plattformer de bruker til vanlig. Dette er det første prosjektet vi kjenner til som integrerer en profesjonell hjelpechat i et dataspill. Det er viktig fordi det nettopp er barn og unge som i større grad kontakter hjelpechatter. Dette tiltaket tilgjengeliggjør det til dem, sier Tarjei Mo Batalden i Skogliv.