Veien til 1.14 på Skogliv.no

Er det ett spørsmål vi får mye, så er det om hva som skjer når 1.14 kommer
Når kommer 1.14?
Når kommer dere til å være på 1.14?
Hva skjer når 1.14 kommer?
Sletter dere alt i 1.14?
Må vi starte på nytt 1.14?
HVA SKJER MED 1.14!?!?


La oss bare starte med å si følgende: slapp helt av. Dere mister ingenting. Denne siden er laget for å forklare dere hva 1.14 er og hva som skjer med Skogliv.no når 1.14 lanseres.

Først, når kommer 1.14 og hva er nytt i den?

1.14 ble lansert 23. april 2019

1.14.1 ble lansert 13. mai 2019

1.14.2 kommer også om kort tid.

Les om 1.14:

https://minecraft.gamepedia.com/Java_Edition_1.14

Se YouTube-video om 1.14 (engelsk. Velg en med 1.14 i tittel)

https://www.youtube.com/playlist?list=PL7VmhWGNRxKixIX8tWEQn-BnYKE9AaAXk

1.14 på Skogliv

Så… Skogliv og 1.14. Dette kommer til å bli en stor oppdatering og vil påvirke serveren i stor grad. Under her gir vi dere en oversikt.

Når kommer 1.14 til Skogliv?

Vi ønsker å oppdatere Skogliv til 1.14 så raskt som mulig, men for å gjøre det må følgende kriterier være oppfylt:

  1. Serverutgaven til 1.14 er stabil.
  2. Våre kritiske plugins (plugins vi MÅ ha) må bli oppdatert til 1.14

Forklaring:

1. Serverutgaven: Dette er selve server-programmet. Se på det som Windows på datamaskinen deres. Operativsystemet til serveren. For å kunne generere verden og ha en stabil server må denne bli oppdatert til et nivå vi føler det er forsvarlig å kjøre serveren på. Vi kommer IKKE til å kjøre en versjon som har mye bugs eller som vi ikke sikker på er stabilt nok.
Merk at vi ikke kjører standard-versjonen som kommer rett fra Mojang, men noe noen andre lager. De bruker litt lenger tid, men resultatet for dere blir bedre.

2. Plugins: Vi har mange plugins som gjør det gøy for dere å spille på Skogliv. Vi deler alle våre plugins inn i to kategorier. Kritisk og ikke kritisk.
Kritisk er plugins som vi MÅ ha for at serveren skal fungere normalt og på en forsvarlig måte. Ikke kritisk er plugins som ikke er nødvendige, men bare gjør det lettere eller artig å spille på serveren.
Eksempel: Bansystem og logging av blokker er kritiske plugins.
Kjæledyr og scoreboard er ikke kritiske plugins.

Når begge punktene er oppfylte kommer vi til å oppdatere Skogliv til 1.14. Mange plugins vi bruker er under åpen kildekode (open source) og laget av tredjeparter, det vil si at vi må vente på oppdatering av de som har laget pluginen. Det er derfor utenfor vår kontroll. Det hjelper ikke å mase på oss med å oppdatere. Vi oppdaterer ikke før punkt 1 og 2 er oppfylte.

Vi kommer til å lage en ny Discord kanal hvor vi holder dere oppdatert på hva vi manger før vi kan oppdatere til 1.14.

Hvordan blir det med 1.14 på Skogliv?

Vi hører mange rykter fra spillere om at vi skal slette alt til 1.14, dette stemmer IKKE. Det er viktig at dere hører på hva vi sier, og ikke hva andre spillere sier når det gjelder 1.14. Det er vi som driver Skogliv som vet og bestemmer hva som skjer.

Dette skal skje:
Når Skogliv.no oppdaterer til 1.14 vil det bli laget et nytt Survival map. Vi kommer derfor til å ha 2 maps/kart på serveren:

  • Det nye kartet
  • Det gamle kartet

Begge kartene blir oppdatert til 1.14, MEN det gamle kartet kommer ikke til å ha noe som blir generert i 1.14 på seg. Det gamle kartet kommer til å se ut som det alltid har gjort, men vil som sagt ikke inneholde nye 1.14 ting.
Det nye kartet vil være et helt ferskt 1.14 map med alt det nye på!

Dere vil kunne reise fritt mellom det gamle og det nye kartet. Det er fri flyt av penger og items. Ingenting blir slettet.

Ønsker du en reset? Ingen problem!
Slett alle homes du har, kast alt du har på deg i lava og reist til det nye kartet for så å aldri se deg tilbake. Problem løst!

Andre endringer:

  • Alle nye spillere og selve spawn havner på det nye 1.14 kartet.
  • Nether og The End blir totalt forandret på grunn av nytt seed.
  • Nytt kart på webkartet
  • Dere får flere homes (ikke bestemt hvor mange ennå)
  • Masse nye freshe 1.14 ting å utforske!!