Endelig er dagen her. Vi har oppdatert Norges største Survival-server til 1.15.2! Gjennom tidene har over 25 000 minecraftere vært innom denne verdenen de siste to årene.
Endringer
- Oppdatert Survival fra 1.13.2 til 1.15.2 (Du kan enda spille med 1.16.3 klient som før)
- The End og Nether er resatt (Vi anbefaler fremdeles at man ikke bygger permanente baser eller strukturer i disse dimmensjonene)
- Man kan nå crafte og bruke items/blokker fra 1.14 og 1.15
- Justering av mobspawn rates og hvordan de spawner
- Mob fanger burde fungere bedre enn tidligere
- Klemmer er midlertidig fjernet da denne ikke fungerer på 1.15.2. Vi arbeider med en ny løsning.
- Det har dukket opp en ny villager du kan handle med i spawn for å starte med bier
- En rekke ytelsesjusteringer slik at serveren skal kjøre bedre og skape mindre lagg
Det er i tillegg gjort enkelte andre endringer vi ikke ønsker å opplyse om for å unngå å trigge en placebo effekt. Om du finner noe som er unormalt og ikke fungerer som det skal, si i fra!
Det er også mulig vi er nødt til å gjøre endringer på hvordan hoppere fungerer. Dette kan ødelegge eksisterende sorteringssystemerer. Vi ønsker å unngå dette, men vi presiserer at den felles spilleopplevelsen er viktig enn at du kan sortere dine items litt raskere.
Det at serveren skal kjøre fint uten lagg er en dugnad mellom oss alle sammen. Alle må bidra!
Viktig info ang nye landområder for 1.15.2
Først. Akkurat nå finnes det ikke nye områder med 1.15.2 generert, men frykt ikke dette kommer!
Vi har tidligere sagt at vi tenker å lansere et nytt kart for 1.15.2, men basert på at 1.16.2 inneholdt så få overworld changes har vi lagt en ny plan.
Vi tror 1.17 kommer til å ha nye biomes, og skulle vi lansert en ny overworld for 1.15 og 1.17 sitter vi plutselig med TRE overworlds. Dette blir fort kaos.
Vi velger derfor følgende for 1.15.2:
Vi kommer til å gjøre kartet kvadratisk istedenfor rundt slik det er nå, I tillegg tenker vi å utvide verdensgrensen litt.
Se illustrasjon under. Området markert i lyseblå vil bli 1.15.2 generert verden med alt det spennende 1.14 og 1.15 har å by på.
Hvorfor er ikke disse områdene tilgjengelig med en gang?
Det er to grunner til dette:
- Det er veldig mye spenning knyttet til åpningen av 1.15.2 landskap. Vi valgte å ikke annonsere når vi oppdaterte til 1.15.2 fordi vi ikke ville skuffe noen om det gikk galt. For at alle skal få en fair sjanse til å reise til de områdene de vil velger vi å åpne dette på et bestemt tidspunkt etter oppdateringen.
- Vi er nå i en kritisk fase for Survival. Vi må teste stabiliteten. Vi ønsker å få tilnærmet lik ytelse som vi hadde på 1.13.2. Ved å lansere nytt område samtidig ville det blitt vanskelig for oss å gjøre justeringer på ytelse uten å vite om det er bare grunnet det nye området eller at det er noe galt med det gamle.
Hva skjer nå?
De neste 48 timene er kritiske. Vi kommer til å konstant følge med på hvordan Survival kjøre og gjøre endringer fortløpende for at den skal være mest mulig stabil.
Dere må derfor forberede dere på at det kommer til å være en del restarter av Survival midt i beste spillertid for å gjøre justeringer. Vi pleier å gjøre dette på natterstid når det er minst mulig på, men akkurat i tiden etter en oppdatering så vil det være behov for å justere oftere. Vi lover å gjøre dette så skånsomt som mulig, men må vi restarte så må vi det.
Når vi anser serveren som stabil nok og den har kjørt en liten stund så vil vi starte på arbeidet med å generere nytt 1.15.2 landskap og annonsere en tid for når dette åpnes for alle.
Tilslutt…
Vi har forståelse for at mange synes det har tatt lang tid med å oppdatere Survival. Det er vi enige i, men det har vist seg å være en stor utfordring med tanke på stabilitet og kompleksitet. I alle fall etter hvordan vi brant oss med oppdateringen til 1.14 som måtte reverseres. Tro oss. Vi har vært like gira på å få Survival til 1.15.2 som dere.
Husk! For at Survival skal kjøre så stabilt som mulig så må alle bidra. Ta deg en lite runde i tenkeboksen. Trenger jeg virkelig å ha en så stor mob farm, et så stort kistesystem, så mange observers?
Vær så snill å tenk på spilleopplevelsen til alle sammen. Desto tyngre verden er, desto mer lagg blir det.
Om /tps er rød skal man IKKE stå i farms. Vi kommer til å være ekstra strenge på dette nå etter oppdateringen.
Vi ønsker å takke alle dere som spiller på Skogliv som har ventet tålmodig på denne oppdateringen. Vi håper den kommende uken går så smertefritt som mulig med tanke på lagg slik at dere kan ha det så gøy som mulig.
Tusen takk til alle i stab som har vært med på utallige tester og som hver dag står på for at Skogliv skal være et trygt sted å være.
Vi gleder oss til å se dere spille sammen med oss på 1.15.2! Dette blir gøy!
– Admins Tarjei, Tobias og Erlend